להתחברות

ג. דילמת שטחים תמורת שלום | מקורות

"אורן"

כאן לא אשמע את קול הקוקיה,
כאן לא יחבוש העץ מצנפת שלג,
אבל בצל האורנים האלה
כל ילדותי שקמה לתחיה.

צלצול המחטים: היה היה
אקרא מולדת למרחב השלג
לקרח ירקרק כובל הפלג,
ללשון השיר בארץ נכריה.

אולי רק ציפורי מסע יודעות
כשהן תלויות בין ארץ ושמים
את זה הכאב של שתי המולדות.

איתכם אני נשתלתי פעמים,
איתכם אני צמחתי, ארנים,
ושורשי בשני נופים שונים.

 

פרשנות תלמידים

גלעד דויטשמן – בשירה של לאה גולדברג אופיו של המקום מתחלק לשתיים – לאה גולדברג מתחילה את שירה בגעגוע למקום הקטן (המקום בוא גדלה) אך אינה מרגישה קשר רעיוני אליו, היא כותבת: "כאן לא יבש העץ מצנפת שלג, כאן לא אשמע עוד את על הקוקיה" ובכך היא מתארת את הגעגוע שלה אל המקום הקטן.

במהלך השיר, היא עוברת שינוי בפרספקטיבה שלה ממצב של געגוע ושל דחייה של המקום הגדול בעיניה (ארץ ישראל ) ורצון "לחזור" למקום הקטן למצב שבו היא מצליחה לקבל את ארץ ישראל ורצון לשמור על שני המולדות שלה (המקום הגדול והמקום הקטן).

נוסף על כך, במהלך השיר המשוררת עוברת מסע. ממצב של דחייה למקום החדש (שהוא ארץ ישראל), המשוררת מגיעה למצב של איזון בין המקום הקטן למקום הגדול ומקצה מקום לשניהם בחייה. היא כותבת: "אתכם נשתלתי פעמיים, אתכם אני צמחתי, ארנים, ושרשי בשני נופים שונים". בבית הזה היא מבטאת את המצב בו היא נמצאת, מצב בו היא מקבלת על עצמה את המקום הגדול ומדגישה שהיא חלק ממנו עכשיו ("אתכם אני") אך אינה מוותרת על המקום הקטן שלה בו היא גדלה (״שרשי בשני נופים שונים״) ובכך היא מדגימה את הקשר שלה לכל אחד מהמקומות ומדגישה את העובדה שהיא קשורה לשניהם ובשניהם.

 

טל אלגרנטי – גולדברג מתארת בשיר שלה את האמביוולנטיות בין מולדתה רוסיה לבין ישראל בה גרה.

"אתכם אני נשתלתי פעמיים,

אתכם אני צמחתי, אורנים

ושרשי בשני נופים שונים"

כמו העץ שעוקרים ממקום אחד ושותלים במקום אחר, גם אני "נשתלתי" פעמיים, בשתי ארצות שונות וכמו העץ צמחתי והתפתחתי בשני המקומות. "השורשים שלי בשני נופים שונים", יש לי שורשים במקומות שונים מבחינה תרבותית, שפתית ומבחינת הנוף והטבע. נראה שיש כאן השלמה עם המצב שלה ועם ההשתקעות בארץ ישראל והיא תמיד תזכור מאיפה השורשים שלה, איפה נולדה ומה עברה, זה חלק בלתי נפרד ממנה, אך יש בה את הרצון העז להרגיש שייכת כמו שחלמה לארץ ישראל.

אנחנו חושבות שגולדברג בחרה בעץ כמטאפורה להגירה שלה מפני שהוא מסמל שלבים של צמיחה והתפתחות תוך שימוש בשורשים שנטועים עמוק באדמה ועץ האורן מאופיין כעץ חזק, גדול ויציב.

מקורות אחרונים באתר

Avatar

הבטחת הארץ

בראשית יג' : יד-טו

Avatar

בנימין זאב הרצל

מתוך מדינת היהודים