להתחברות

שלבי הלמידה | מקורות

בנימין זאב הרצל

הרעיון שעליו אדבר הוא ישן נושן: לכונן ארץ מושב לבני ישראל. מכל רחבי תבל נשמעות תלונות של היהודים, ולקולן יתעורר הרעיון הנרדם הזה לתחיה […]
הנבחר בפלשתינה או בארגנטינה? אגודת היהודים תבחר בארץ אשר תוכל ואשר עליה יסכימו רוב בני עמנו. ארגנטינה היא אחת הארצות הדשנות והפוריות שבעולם, ארץ רחבת ידיים ואקלימה ממוצע. ממשלת העם בארגנטינה תתן לנו בחפץ לב כברת ארץ להיאחז בתוכה. ארץ ישראל היא ארץ מולדת אבותינו היקרה לנו ועד נצח לא נשכחה, לזכרה יחרד לב כל איש מאתנו ונפשותינו משתוקקות לשוב אליה…

פרשנות תלמידים

עמרי וולף – על פי הטקסט של הרצל, ארץ ישראל היא ארץ המולדת של אבותינו ולכן תמיד נזכור אותה ותמיד נשתוקק לשוב אליה – יש לה משמעות נוספת בליבנו.

בניגוד לכך, בשמות, ייחודיותה של ארץ ישראל היא גשמית –  א״י היא ארץ גדולה וטובה, מלאה בכל טוב, אין לה משמעות רוחנית.

בטקסט של הרצל, ארץ ישראל נתפשת כמקום הגדול. הרצל אומר שארץ ישראל היא ארץ המולדת של אבותינו ולכן יש לה קשר רוחני לעם שלנו. הרצל מתאר את ארץ ישראל בביטויים רוחניים – ״ועד נצח לא נשכחה״, ״לזכרה יחרד כל איש״, ״נפשותינו משתוקקות לשוב אליה״, דבר המראה שהרצל תופש את ישראל כרעיון – כמקום הגדול.

בטקסט של הרצל באים לידי ביטוי שני היחסים הללו באופן שמדגיש שישראל היא המקום הגדול. לפני תיאור הרצל את ארץ ישראל, הוא מתאר את ארגנטינה, האפשרות השנייה שהייתה אז למקום להקמת הבית היהודי ביחס ילידי. הוא אומר: ״ ארגנטינה היא אחת הארצות הדשנות והפוריות ביותר שבעולם, ארץ רחבת ידיים אקלימה ממוצע. ממשלת העם בארגנטינה תתן לנו בחפץ לב להיאחז בתוכה. ״ הרצל מתאר את הארץ עצמה, מזג האוויר, האנשים בה, העובדה שהמקום מוכן במיוחד בשבילנו – מה שמאפיין את היחס הילידי למקום.

לאחר מכן, הרצל מתאר את האפשרות השנייה -ארץ ישראל: ״ ארץ ישראל היא ארץ מולדת אבותינו היקרה לנו ועד נצח לא נשכחה, לזכרה יחד לב כל איש מאיתנו ונפשותינו משתוקקות לשוב אליה.״ הרצל מתאר את ארץ ישראל כארץ האבות שאנו כמהים להגיע אליה ובכך מביא לידי ביטוי את היחס האחר. היחס האחר (כפי שנאמר) מדגיש את הזיקה לארץ ישראל ומציג את הרעיון שארץ ישראל היא אנחנו, ובתיאורו של הרצל ניתן לראות זאת (״לא נשכחה…״).

שיזף זמיר – ארץ ישראל היא ארץ בעלת ייחודיות רבה מכמה בחינות. על פי בנימין זאב הרצל היא ייחודית בכך שהיא ארץ מולדתם של אבותינו, ומסיבה זו היא חשובה לעם היהודי מאוד. בנוסף הוא מדגיש כי העם היהודי לעולם לא ישכח אותה, ותמיד ישתוקק לחזור אליה ולגור בה כפי שעשו אבותיהם.

בטקסט של בנימין זאב הרצל ארץ ישראל מתוארת כ"המקום הגדול". תיאור זה נובע מהעובדה שהוא טוען כי ארץ ישראל תמיד הייתה ותישאר בתודעה היהודית.

ארגנטינה מקבלת את היחס המועדף מבחינת "המקום הקטן". תיאוריה הרבים והמגוונים הופכים אותה למקום ההתיישבות האידיאלי יותר ליהודים מול ארץ ישראל. הרצל מפרט על כך, שהחקלאות בה משגשגת, השטחים בה נרחבים והאקלים בה נוח. הוא מוסיף ואומר כי ממשלת העם בארגנטינה לא תהסס לתת ליהודים חבל ארץ להתבסס בו ולכן העדיפות למגורים היא בה. לעומתה, את ארץ ישראל מכנה הרצל כ"ארץ אבותינו" בלבד, ולא מתאר את סביבת המגורים בה ואת הנימוקים התומכים בהתיישבותה.

מקורות אחרונים באתר

Avatar

הבטחת הארץ

בראשית יג' : יד-טו

Avatar

בנימין זאב הרצל

מתוך מדינת היהודים